سرخط خبرها
خانه / تشخیص و درمان / تقویم حجامت و بهترین روزهای حجامت سال ۱۳۹۷

تقویم حجامت و بهترین روزهای حجامت سال ۱۳۹۷

بسمه تعالی

آغاز سال ۱۳۹۷ شمسی مصادف است با ۱۴۳۹ قمری و ۲۳۲۸ رومی- ماه تشرین اول، اولین ماه رومی که ۳۱ روز است و از ۲۲ مهرماه شمسی شروع میشود. ماههای تشرین دوم ۳۰ روز – کانون اول ۳۱ روز- کانون آخر ۳۱ روز- شباط ۲۸ و آزّار ۳۱ روز( که اولین روز آن برابر ۲۳ اسفند است و آغاز فصل بهار ) – نیسان ۳۰ روز- آیّار ۳۱ روز – حزیران ۳۰ روز ( که از ۲۴ خرداد شروع شده و تا ۲۲ تیر ادامه دارد)- تموز ۳۱ روز – آب ۳۱ روز و ایلول ۳۰ روز. همانطوریکه ملاحظه میشود سال رومی دارای ۷ ماه ۳۱ روز، ۵ ماه ۳۰ روز و یک ماه ۲۸ روز است که مانند سال کبیسه شمسی هر ۴ سال یکبار با اضافه شدن ۵ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه یکبار ۲۹ روز میشود.

فصل بهار زمانی شروع میشود که زمین بدلیل قرار گرفتن در زاویه ای از خورشید شب و روز آن برابر شده و اعتدال بهاری آغاز میشود. در این ایام همه موجودات و مایعات به جنب و جوش می افتند ، در درون بدن انسان نیز اخلاط چهار گانه ( بلغم- دم- صفرا و سودا ) تقویت شده و خون به سمت سطح بدن حرکت میکند. بوعلی سینا فصل بهار را ایامی میداند که در آن بیماریها تهییج و برانگیخته میشوند. ایشان پیشگیری از ابتلای بیماریهای بهاری را خون گیری، فصد و … ذکر میکند. در حقیقت حجامت را بهترین راه برای این منظور میداند. زیرا حجامت سیستم ایمنی را تحریک کرده و شخص را برای مقابله با بیماریها آماده میکند. آشنایی با خصوصیات ماههای رومی و انطباق آن با ماه های شمسی و قمری و نحوه استفاد از آنها می تواند جسم و روح را تا حد زیادی تامین نماید. با استفاده از نکات منسوب به امام رضا ( ع ) در متن رساله ذهبیه که فصل بهار را روح زمانها میدانند و می فرمایند: « ماه آزّار هوای شب و روز پاکیزه و معطر است و زمین سست و نرم میگردد. غلبه بلغم ازبین رفته و خون به هیجان در می آید. در این ماه خوردن مسهل خوب است و خون گرفتن و حجامت مناسب است. برای خون گیری اثر جاذبه ماه بر روی زمین و حالت مدّی که در تمام مایعات از جمله خون انسان پدید می آورد مورد توجه قرار داده و به امر حجامت پرداخت».

رسول گرامی اسلام ( ص ) می فرمایند:« هر کس روز سه شنبه و ” ایام ۱۷، ۱۹ و ۲۱ ماه قمری ” حجامت کند شفای بیماری یکسال او خواهد بود». ( بحار الانوار ج ۵۹ ص ۵۵ )
امام رضا ( ع ) نیز می فرمایند: « شب ۱۲ تا ۱۵ ماه قمری را برای حجامت انتخاب کن که این کار برای بدن تو سلامت آفرین تر است ». ( بحار الانوار ج ۶۲ ص ۳۱۸ )
از حضرت صادق ( علیه السلام ) منقول است : که در هفتم حزیران البته حجامت کن و اگر میسر نشد در چهاردهم انجام بده. در روایتی از امام رضا ( علیه السلام ) : روز هفتم حزیران ( ۳۰ خرداد ) برای حجامت سفارش شده و فرمودند: « در صورت حجامت نکردن در این روز، چهاردهم آن ( ۶ تیر ) حجامت کنید». ( بحار الانوار ج ۶۲ ص ۱۱۷ )
امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند: « روز جمعه هنگام ظهر حجامت نکن، به درستی که، کسی هنگام ظهر جمعه حجامت کند و دچار مشکلی شود کسی جز خود را ملامت نکند ». ( بحار الانوار ج ۶۲ ص ۱۳۰ )
و نیز می فرمایند: « آیه الکرسی را بخوان و هر روز خواستی حجامت کن ». ( بحار الانوار ج ۶۲ ص ۱۱۷)

بدین منظور انتخاب بهترین روزها برای ” حجامت بهاری “ با استفاده از انطباق هر سه سالنامه ماههای رومی، شمسی و قمری و روایات معتبر بهترین ایام برای سال ۹۷ به شرح ذیل اعلام میشود:
– روز چهارشنبه ۹۶/۱۲/۲۳ مطابق با ۲۵ جمادی آخر برابر با ماه آزّار شروع شده و روزهای ۱۵، ۱۷ و ۱۹ فروردین ۹۷ مطابق با ۱۷، ۱۹ و ۲۱ ماه رجب .
– و تکرار این ایام در روزهای ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۱ اردیبهشت ۹۷ که مصادف است با ۱۷، ۱۹، ۲۱، و ۲۳ شعبان و نیز ۲۱، ۲۳، ۲۵ و ۲۷ ماه نیسان رومی.
– نیز ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ خرداد ۹۷ که همزمان است با ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان و نیز ۲۰، ۲۲، ۲۴ و ۲۶ ماه ایار رومی.
حجامت حزیران ۳۰ خرداد ماه ۹۷ برابر با ۷ حزیران و ۶ تیر ماه ۹۷ برابر با ۱۴ ماه حزیران است.

پرسنل موسسه طب سنتی و حجامت مطابق سنوات گذشته در خدمت همه عزیزان خواهند بود.

 

 

 

تقویم حجامت 1397
Taghvim_Hejamat_97.zip
Version: 1.0.0
4.0 MiB
10953 Downloads
اطلاعات بیشتر
error: تمامی حقوق وب سایت برای موسسه طب سنتی و حجامت محفوظ است