سرخط خبرها
خانه / تشخیص و درمان / تقویم حجامت و بهترین روزهای حجامت سال ۱۳۹۸

تقویم حجامت و بهترین روزهای حجامت سال ۱۳۹۸

بسمه ای تعالی

بنابه روایت علمی آغاز بهار زمانی است که زمین در زاویه ای از خورشید قرار بگیرد که طول شب و روز آن برابر گشته و در این ایام اعتدال بهار پدیدار شود. در این ایام همه موجودات و مایعات به جنب و جوش می افتند. در درون بدن انسان نیز اخلاط چهارگانه (صفرا- دم- بلغم- سودا) تقویت شده و خون به سمت سطح بدن حرکت می‌کند. به نظر بوعلی سینا نابغه دنیای علم پزشکی، دانشمند بزرگ ایران زمین، فصل بهار فصلی است که در آن بیماریها برانگیخته می‌شوند و برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای بهاری، خون گیری، فصد و … را توصیه می‌کند.
در حقیقت حجامت را ساده ترین و بهترین راه برای این منظور می‌داند. بنابه تحقیقات انجام یافته حجامت عام سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و شخص را برای مقابله با بیماریها آماده میکند.
با استفاده از نکات منسوب به حضرت علی ابن موسی امام رضا ( ع ) در متن رساله ذهیبیه، فصل بهار را روح زمانها است، در این ماه هوای شب و روز پاکیزه و معطر است و زمین سست و نرم می‌گردد. غلبه بلغم از بین رفته و خون به هیجان در می‌آید. در این ماه خوردن مسهل خوب است و خون گرفتن و حجامت مناسب است.
زمان انجام حجامت می‌تواند تا حد زیادی در تامین سلامت جسم و روح آدمی تعیین کننده باشد. برای این منظور باید با ماههای مختلف رومی و نحوه انطباق آن با ماههای شمسی و قمری آشنایی کامل داشت. براساس ماههای رومی فصل بهار یک هفته قبل از فروردین ماه شروع میشود. این زمان آغاز ماه آذار، ششمین ماه از ماههای رومی است که ۳۱ روز بوده و تا ۲۴ فروردین ماه ادامه دارد. هفتمین ماه نیسان است که ۳۰ روز میباشد. ماه بعد آیّار که ۳۱ روز است. نهمین ماه رومی حزیران است. این ماه از ۲۴ خرداد ماه شروع شده و در ۲۲ تیرماه به پایان میرسد.
با استفاده از مطالب فوق برای حجامت و خون گیری باید اثر جاذبه ماه بر روی کره زمین و حالت مدّی که در تمامی مایعات از جمله خون انسان پدید می‌آورد را ملاک قرارداده و به امر حجامت پرداخت. رسول گرامی، حضرت محمد ( ص ) می فرمایند: هر کس روزهای سه شنبه ۱۷، ۱۹و ۲۱ ماه قمری حجامت کند شفای بیماریهای یکسال او خواهد بود. ( بحار الانوار ج ۵۹ ص ۵۵ ) در روایت دیگری از امام رضا ( ع ) که می فرمایند: شب ۱۲ تا ۱۵ ماه قمری برای حجامت انتخاب کن که این کار برای بدن تو سلامت آفرین است. (بحارالنوار ج ۶۲ ص ۳۱۸)
در فصل بهار ضمن اینکه با تدابیری نباید از خوردن آب نیسان (آب باران) غافل بود، باید به اهمیت حزیران توجه ویژه‌ای معطوف داشت. در حدیثی از حضرت امام جعفر صادق ( ع ) منقول است: حق تعالی اجل ها را را در ماه حزیران نزدیک میگرداند. همچنین میفرمایند در هفتم حزیران البته حجامت کن و اگر میسر نشد، در چهاردهم انجام بده. در روایتی دیگر از امام رضا علیه السلام، روز هفتم حزیران (۳۰ خرداد) برای حجامت سفارش شده و فرموده اند: در صورت انجام ندادن حجامت در این روز، چهاردهم آن (۶ تیر) حجامت کن. (بحار الانوار ج ۵۹ ص ۱۴۳)
بدین منظور با استفاده از انطباق هر سه سالنامه ذکر شده و روایت های معتبر برای سال ۱۳۹۸ بهترین روزهای حجامت بهاری به شرح ذیل اعلام میگردد.
۱- روز پنجشنبه ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۷ مطابق اول آذار
۲- روز سه شنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۷ مطابق با ۱۲ رجب برابر با ۶ آذار
۳- یکشنبه ۴ فروردین ماه ۱۳۹۸مطابق با ۱۷ رجب برابر با ۱۱ آذار
۴- سه شنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ مطابق با ۱۷ شعبان برابر با ۱۰ نیسان
۵- چهارشنبه ۱ خرداد ماه ۱۳۹۸ مطابق با ۱۷ رمضان برابر با ۹ آیّار
۶- پنجشنبه ۳۰خرداد ماه ۱۳۹۸ مطابق با ۱۶ شوال برابر با ۷ حزیران
۷- پنجشنبه ۶ تیر ماه ۱۳۹۸ مطابق بار ۲۷ شوال برابر ۱۴ حزیران

error: تمامی حقوق وب سایت برای موسسه طب سنتی و حجامت محفوظ است