سرخط خبرها
خانه / تشخیص و درمان / تقویم حجامت و بهترین روزهای حجامت سال ۱۴۰۰

تقویم حجامت و بهترین روزهای حجامت سال ۱۴۰۰

زمان انجام حجامت می‌تواند تا حد زیادی در تامین سلامت جسم و روح آدمی تعیین کننده باشد. به نظر بوعلی سینا نابغه دنیای علم پزشکی، دانشمند بزرگ ایران زمین، فصل بهار فصلی است که در آن بیماریها برانگیخته می‌شوند و برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای بهاری، خون گیری، فصد و … را توصیه می‌کند. با استفاده از نکات منسوب به حضرت علی ابن موسی امام رضا ( ع ) در متن رساله ذهیبیه، فصل بهار را روح زمانها است، در این فصل خوردن مسهل خوب است و خون گرفتن و حجامت مناسب است.

براساس ماههای رومی فصل بهار یک هفته قبل از فروردین ماه شروع میشود. (روزهای صورتی تقویم حجامت)

در فصل بهار باید به اهمیت حزیران توجه ویژه‌ای معطوف داشت (روزهای نارنجی تقویم). در حدیثی از حضرت امام جعفر صادق (ع) منقول است: حق تعالی اجل ها را را در ماه حزیران نزدیک میگرداند. همچنین میفرمایند در هفتم حزیران البته حجامت کن و اگر میسر نشد، در چهاردهم انجام بده. در روایتی دیگر از امام رضا علیه السلام، روز هفتم حزیران (۳۰ خرداد) برای حجامت سفارش شده و فرموده اند: در صورت انجام ندادن حجامت در این روز، چهاردهم آن (۶ تیر) حجامت کن. (بحار الانوار ج ۵۹ ص ۱۴۳)

مطابق احادیث در طول سال نیز روزهایی وجود دارند که برای حجامت تاثیر بیشتری دارند. رسول گرامی، حضرت محمد (ص) می فرمایند: هر کس روزهای سه شنبه ۱۷، ۱۹و ۲۱ ماه قمری حجامت کند شفای بیماریهای یکسال او خواهد بود. (بحار الانوار ج ۵۹ ص ۵۵) (روزهای آبی) در روایت دیگری از امام رضا (ع) که می فرمایند: شب ۱۲ تا ۱۵ ماه قمری برای حجامت انتخاب کن که این کار برای بدن تو سلامت آفرین است. (بحارالنوار ج ۶۲ ص ۳۱۸) (روزهای سبز)

error: تمامی حقوق وب سایت برای موسسه طب سنتی و حجامت محفوظ است